Grin

GRIN

(Har du allerede læst denne indledning, kan du springe videre til næste afsnit)


En af de helt store hjørnesten i hotelbranchen vil altid være gæsteservice

I forlængelse heraf er hotellets succes i erhvervslivet ikke kun afhængig af dine, men også din medarbejders færdigheder inden for service.

Du tror måske, at hjørnestenen på dit hotel er et fantastisk produkt eller et effektivt ledelsesteam.

Men disse ting er meget mindre værd, hvis evnen til at gøre dine gæster glade mangler.

Selvfølgelig kan det fantastiske produkt holde gæsterne glade en rum tid, men før eller siden vil noget gå galt, og du vil opdage, at det ikke længere er nok med et godt produkt.

Hvad vil du som leder gøre i dette tilfælde?

Ovenstående er netop en af årsagerne til hvorfor det er så vigtigt, at dit personale kan forstå og benytte oplevelsesøkonomiens grundlæggende principper til at skabe mindeværdige serviceoplevelser sammen med gæsten. 


Dine medarbejdere skal kunne afstemme gæstens forventninger og anvende dialogbaseret interaktion i mødet med gæsten. Gennem medarbejdernes viden om hotellets koncept og produkter kan de skabe merværdi og oplevelser sammen med gæsten.


Igennem de næste 20 artikkler kan du her blive klogere på de 20 must-have færdigheder, der betyder mest, og som alle, der er involveret i gæsteservice, bør mestre og bruge i deres daglige interaktioner med gæster.

Men hvad er det så for færdigheder, dine medarbejdere skal kunne til UG?

Jeg har sammensat en top-20 liste over de vigtigste færdigheder inden for service, som - hvis brugt rigtigt - vil hjælpe dig til et vellykket hotel.

Disse færdigheder er fantastiske i den daglige omgang med gæsten, og når det kommer til at yde fremragende gæsteservice, er det medarbejderne, der gør hele forskellen.

Selv om det vil tage tid, uddannelse, praksis og dedikation at blive eminent til at yde unik service, behøver det ikke at være så svært, når bare du som leder ved, hvor præcist du skal fokusere din indsats.

Lad os komme i gang!


17. GRIN


"Kan jeg hjælpe med noget?" “Skal du tjekke ind?”


Disse velkendte ord hører gæster dagligt fra dine medarbejdere. Og mens ordene er beregnet til at være engagerende, kommer de ofte til kort.


Gæsteservice har ændret sig drastisk i de sidste hundrede år. Med den teknologiske udvikling er meget af den traditionelle service med menneskelig interaktion erstattet af kunstig intelligens og automatiseret assistance som online tjek ind. Selvom dette har gjort service mindre tidskrævende og mere effektiv, har det dog efterladt mange gæster, som ønsker den menneskelige side af interaktionerne, tilbage. 


De er næsten glemt.


Alt for ofte lyder medarbejderen, som er lænket til et script, som en humorløs robot, der har fået for meget kaffe og læser op bag avisen, hvilket gør det for upersonligt for gæsten - taler han med et menneske eller en maskine?


Hvilken følelse efterlader det mon hos gæsten?


Men god gæsteservice er et vigtigt princip i et succesfuld hotel. Hvordan kombinerer du effektivitet med succes?


Svaret er humor. 

Jeg gentager: HUMOR!


Humor kan være en stærk tilgift til forbedring af gæsteoplevelsen. Nøglen er at vide, hvornår og hvordan dine medarbejdere bruger humor til at levere ekstraordinære resultater. Det er bare ikke alle, der er i stand til at udvikle denne evne, er min erfaring, eller har for meget bagage til at forstå, hvad der skal til - men noget jeg ser, er, at alle kan lære at være charmerende/glimt i øjet, som er "niveauet under"... og bedre end ingenting.


Mine erfaringer har lært mig, hvornår jeg kan bruge humor overfor en gæst - og hvornår jeg skal holde samtalen alvorlig.


Lad os dykke ned i nogle af de måder, hvor du kan opmuntre dine medarbejdere til at bruge den rigtige form for humor i dit hotel. Hvad er tilladt, og hvad er “off limits”?


Sådan udvikler du en sans for humor i gæsteservice


Gæsteservice kan til tider virke som om, din medarbejder bare trykker på repeat-knappen for hver ny gæst, hun betjener. De samme informationen skal fortælles om og om igen. Så hvordan kan du motivere hende til at udvikle en sans for humor i hendes job? Eller som minimum, et glimt i øjet, da humor (for nogle), kan føles påtaget.


Den gode nyhed er, at humor kan læres (ligesom de andre serviceevner). Via leverings-teknikker til måling af hver omstændighed kan du træne din medarbejder til at udøve god humor i enhver situation. Tag dig god tid forinden læringen ved at vise medarbejderen den slags humor, der er acceptabel, og de situationer, hvor hun kan bruge den. Men det kræver at chefen først selv lærer at gøre det. Jeg ser ikke mange chefer på alle de hoteller, jeg har besøgt, der kan finde ud af det...og hvor mange af jer, er selv tilstede foran gæsterne? Men der er hjælp at hente.


Her er et par tips og tricks til at udvikle sans for humor, der passer godt sammen med gæsteservice.


  • Vær dig selv. Dette kan aldrig understreges nok. Hvis du prøver at være noget, du ikke er, vil det bare gøre samtalen akavet.

  • Undgå upassende eller uren humor.

  • Tænk over, hvilken slags humor du ville sætte pris på i en given situation.

  • Gør det relevant for samtalen.

  • Vær ikke tvetydig - gæsten skal vide, at det er humor.

  • Vær venlig - selvom der altid vil være en person, der tager på vej, vil venlighed hjælpe din humor til at ramme rigtigt.

  • Hold dig væk fra humor, hvis snakken rammer emner som død, mental sundhed eller alvorlige skader.

  • Lad være med at tvinge humor frem. Hvis du forsøger at skubbe samtalen mod humor, vil det kun få dig til at fremstå uprofessionel.

  • Vær også opmærksom på, at når gæsten f.eks. er ved at tjekke ind eller ud, så er han koncentreret om lige netop den del og fanger måske slet ikke, at du joker venligt med ham. Så gør det på et tidspunkt, hvor du har hans opmærksomhed.

Uanset om din medarbejder har gæste-interaktioner over telefonen, via live chat eller personligt, kan disse teknikker hjælpe hende til at imødekomme enhver situation, der krydser hendes vej.

Men hvorfor fungerer humor helt præcist godt i gæsteservice? 

Lad os se på seks stærke grunde til, at du har brug for at pleje en sans for humor blandt dine medarbejdere.

7 grunde til at humor er et must i gæsteservice:

1. Det gør medarbejdere/hotellet mindeværdig


Når mange serviceoplevelser er særligt tørre og automatiserede (især hvis receptionen er en chatbot), kan en sans for humor skille sig ud som solen, der bryder gennem mørke skyer. Det kan endda være en samtale, som en gæst deler med sin familie og venner - som mund-til-øre-metoden, der er uvurderlig for dit hotel.

Har du spurgt nye gæster du ikke kan se hvordan har booket, hvor de kommer fra?

2. Det gør gæstens oplevelse sjovere (og medarbejderens)


De færreste gæster ser frem til at ringe til et hotel. Det betyder normalt at blive sat på hold eller vente i en linje, potentielt forklare et problem om og om igen til flere mennesker, før de får et svar.

Og alt for ofte efterlades gæsten mere frustreret, end da han først ringede op. 

Men når gæsten møder en medarbejder, der er forfriskende vittig og humoristisk, kan det ændre hele oplevelsen. I stedet for at føle, at han har mistet en halv time af sin dag, efterlades han behageligt forfrisket.

Undersøgelser viser at når vi mennesker interagerer med andre mennesker, husker vi altid bedst starten - og slutningen. Så hvorfor ikke sørge for, at gæsterne forlader jer med et smil?


3. Det giver gladere medarbejdere


Og den gode nyhed er, at humor ikke er en ensrettet gade. I slutningen af dagen vil dine medarbejdere føle sig bedre til deres arbejde. Et smil eller grin fra en gæst kan føje en følelse af formål til deres dag og skabe loyale medarbejdere.

Og når medarbejdere er lykkeligere, er de mere produktive. En undersøgelse fra den britiske tænketank Social Market Foundation viste, at glade medarbejdere er op til 20 % mere produktive på arbejdspladsen.

Du kender det sikkert også selv: Hvis du går på arbejde med en følelse af formål, så bliver det nemmere at stå op om morgenen. Hvis du ved hvad dit bidrag til dit arbejde er, så er der en mening bag dit arbejdsliv.

4. Det hjælper med at skabe loyale gæsterelationer.


Den traditionelle, formelle tone, der er blevet varemærket for mange interaktioner, er ulogisk for gæsteloyaliteten. Tænk over det: Hvem vil have et forhold til en kold person? Det samme gælder, når det kommer til relationer med brands.

Derimod føles en varm stemme, venlig personlighed og skarp vid som den perfekte opskrift på et langsigtet gæsteforhold. En tiltalende tone vil holde gæsterne hos dit brand i de kommende år.

Der skal vitterlig ikke mere til. Lige præcis denne del, er virkelig ikke raketvidenskab.

5. Det hjælper medarbejderne og gæsterne til at se ud over problemet.


Når en gæst ringer eller kommer ind i dit hotel for at tale med en medarbejder, kan det indebære en situation, han ikke kan løse alene. Dette skaber ofte en følelse af frustration. Velplaceret humor hjælper folk med at se ud over det umiddelbare problem, reducerer stress og muliggør konstruktiv ræsonnement. 

Men det, der for gæsten begyndte som en hvirvelvind af anspændte følelser, kan omdannes til påskønnelse og tryghed.

Tænk bare på Torben Chris i reklamerne for ELSALG (Overdrivelse fremmer forståelsen).

6. Det får gæsterne til at slappe af

Anskaffelse af nye gæster kan være hårdt - især hvis dine produkter og ydelser sælges til en høj pris. Humor kan gøre denne proces lidt lettere - hjælpe en ny gæst med at slappe af og indstille personens sind til at føle sig tilpas med dit brand.

Glem heller ikke at mennesker køber med følelser, og retfærdiggør deres køb med deres sind bagefter.

7. Husk pauser

Humor opretholdes bedst (lige som mange andre evner, når hjernen kan få en pause væk fra arbejdet, så husk at pointere overfor dine medarbejdere, at de skal holde deres pauser.


Advarsel: Ikke al humor er skabt lige


Humor er en stærk kraft. Når gearet korrekt, kan det bruges til at genoprette spændte situationer og hjælpe med at skabe et bånd mellem mennesker - vi har en hel komedie-industri som bevis på dette. 


Men humor kan lige så godt være en destruktiv kraft. Den skal være velplaceret og rettidig, for at humor som strategi kan blive en succes.


Det er værd at nævne at humor IKKE gør dig mindre professionel - tværtimod, så gør det blot, at gæsten husker dig bedre. Se bare på foredragsholderen Niels Villemoes og hans tilgang til ledelse.


Hvordan kan dine medarbejdere bruge humor til at levere en bedre gæsteoplevelse? I hvilke situationer skal de undgå eller begrænse deres humor? Og hvordan kan de tyde sådanne situationer i farten?


Der er 4 ting, du skal huske, når dine medarbejdere bruger humor i deres gæsteinteraktioner:

  1. Timing

    Hvis gæsterne følelser er for rå på nuværende tidspunkt, er det ikke et godt tidspunkt at komme med en vittighed. Vent hellere med at bruge humor til problemet er løst.

  2. Situation

    Tid og sted er afgørende. Hvis det er en særlig stressende eller alvorlig situation, såsom et dødsfald i familien eller fyring, afstå da fra brugen af humor.

  3. Grænser


    Alle har deres grænser, så føl dig frem for hver gæst for at se, hvor grænsen går...

  4. Tone

    Er gæsten vred eller bare frustreret? Stiller han et spørgsmål, eller har han et stort problem? Lær at læse gæstens tonefald og lad det guide dit niveau af humor.

Det kan være vanskeligt at måle faktorerne for ovenstående inden for de første par sekunder af en samtale, især når dine medarbejdere lige er begyndt at bruge denne teknik. Men med tid og tålmodighed vil de opdage, at de får lettere og lettere ved det.

Der er en grund til at Messi og Ronaldo, er blevet så gode til fodbold, de øver sig HVER DAG, flere GANGE OM DAGEN.

I sidste ende rækker fordelene med en god sans for humor langt ud over et simpelt grin eller smil. Tænk på at introducere humor som et vigtigt værktøj for dine medarbejdere. 

Du ender måske med at grine hele vejen til banken.

Sidste vigtige note: Ligesom det kræver gentagne besøg i fitness centeret for at nå de mål, du gerne vil med at være der, på samme måde kræver god service og lige netop det med humor, træning. 

Overskriften på næste artikel hedder HÆNG I og handler blandt andet om evnen til at holde sig til gæstens problem, indtil det er løst. Det viser gæsten, at han er værdsat, og at hans problem ikke bliver afvist, hvis en løsning ikke viser sig som det første. Går du langt i dit forsøg på at løse problemet og for at tilfredsstille gæsten, skaber du en forbindelse til gæsten, som er mere værd end markedsføring. 


Fortæl mig gerne på Linkedin, hvad du fik ud af at læse denne artikel - hvad gør I, på jeres hotel, når I står face2face med gæsterne?